Tyjesz? Może dlatego, że śpisz zbyt krótko?

Tyjesz? Może dlatego, że śpisz zbyt krótko?
Rate this post

sen

Doskonale zdaję sobie sprawę, że zbyt krótki sen wcale nie może być usprawiedliwieniem objadania się bez opamiętania. Sama co prawda czegoś takiego nie doświadczyłam i zupełnie nie przyszło by mi do głowy, żeby połączyć zależność między przybieraniem na wadze a krótkim snem. Okazuje się jednak, że tak faktycznie może być. A wskazują na to wyniki badań prowadzone przez Amerykanów.

Im krócej śpisz, tym więcej jesz

Teoretycznie jest w tym jakiś sens i oczywistość. Skoro wstajemy np. 3 godziny wcześniej niż większość z nas (czyli np. o 5:00 zamiast o 8:00), a kładziemy się spać – jak wszyscy (np. o 23:00), to oczywiste, że musimy zjeść nieco więcej. Choćby jeden posiłek więcej. To zaś sprawia, że organizm otrzymuje dodatkową porcję kalorii, co faktycznie może powodować przybieranie na wadze. Ale z drugiej strony, im wcześniej wstaniemy, tym większa będzie nasza aktywność w ciągu dnia. W efekcie ilość dostarczanych kalorii wcale nie musi znacznie przekraczać naszego zapotrzebowania energetycznego.

Ale badania naukowe mówią same za siebie…

Spanie krócej niż sześć godzin dziennie przyczynia się do wzrostu spożywania kalorii.

Tak przynajmniej twierdzą amerykańscy lekarze (z Kliniki Mayo), które prowadzili badania nad związkiem między niedoborem snu a poziomem leptyny i greliny.

W badaniach wzięło udział 17 osób (zdrowe kobiety i mężczyźni). Część z nich zostało „zmuszonych” do krótszego o 1/3 snu. A przy tym nie stosowano żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o spożywanie posiłków.

Okazało się, że osoby, które spały o ok. 80 minut krócej każdego dnia spożywały średnio o 550 kalorii więcej. Badania wskazały, że w czasie tego eksperymentu u osób śpiących krócej doszło do zmniejszenia poziomu leptyny – hormonu, którego wysoki poziom tłumi apetyt oraz podniesienia poziomu greliny – hormonu odpowiedzialnego za wydzielanie soków w żołądku, prowadząc do zwiększenia łaknienia.

Takie wnioski potwierdzają jeszcze inne badania naukowe – tym razem prosto z Wielkiej Brytanii. Zdaniem lekarzy z Birmingham Heartlands Hospital osoby, które śpią mniej niż 4 godziny na szybkie przybieranie na wadze narażeni są nawet o 73% bardziej w porównaniu z tymi, które śpią ok. 8 godzin na dobę. W efekcie tak krótki sen może powodować dostarczanie do organizmu nawet 900 kcal więcej.

Oczywiście żadne badania naukowe nie są żadnym alibi na szybkie przybieranie na wadze. Wręcz przeciwnie, to doskonały pretekst, by zastanowić się nad jakością snu. Być może wystarczy tylko zmienić swoje przyzwyczajenia z tym związane, by nie narażać się na nadmiar kilogramów. A może to właśnie krótki sen będzie odpowiedzią na pytanie: “dlaczego nie mogą schudnąć”? Zaś jeśli ktoś ma problemy z przespaniem całej nocy, może skorzystać z naturalnych sposobów, zapewniających komfortowy sen.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

one + 5 =