Jak poprawić przemianę materii – 7 prostych sposobów

Jak poprawić przemianę materii – 7 prostych sposobów
Rate this post

przemiana materii

Za dodatkowe kilogramy bardzo często odpowiada spowolniałe tempo przemiany materii. Wiele osób dziwi się, że odżywiając się tak, jak zwykle, przybiera na wadze. Mało kto jednak pamięta o tym, że tempo przemian metabolicznych maleje wraz z wiekiem. Już ok. 30 roku życia jest ono wolniejsze, co oznaczać może dodatkowe kilogramy. Na szczęście istnieją sposoby, dzięki którym metabolizm można podkręcić. Jest ich tylko siedem, więc łatwo je wcielić w życie. Proponuję zacząć od teraz.

1. Zadbaj o menu dopasowane do potrzeb

Mówi się, że średnie zapotrzebowanie organizmu na kalorie wynosi ok. 2500-3000 kcal. Takie dane nie uwzględniają jednak wieku oraz wykonywanej pracy. A warto wziąć to pod uwagę, bo w wielu przypadkach te 2500 kcal to sporo za dużo. I między innymi właśnie to może powodować te dodatkowe kilogramy.

Jeśli jesteś kobietą w wieku 20-40 lat i:

  • masz pracę siedzącą – potrzebujesz 1500-2000 kcal dziennie,
  • pracujesz fizycznie – potrzebujesz 2800-3200 kcal dziennie.

Jeśli jesteś mężczyzną i:

  • wykonujesz pracę lekką – potrzebujesz 2300-3100 kcal,
  • masz pracę bardzo ciężką – potrzebujesz nawet 4400 kcal.

Jeżeli wchodzisz w wiek menopauzalny, musisz ograniczyć dostarczane kalorie, zmniejszając ich wartość o 200-400. Możesz też jeść na takim samym poziomie, ale większą musi być Twoja aktywność fizyczna.

2. Zawsze jedz śniadanie

I to najlepiej nie później niż 30 minut po wstaniu. Jeżeli pominiesz ten posiłek, nie tylko nie dostarczysz organizmowi energii na początek dnia, ale będzie Ci towarzyszyć silne rozdrażnienie. Brak śniadania oznacza bowiem niski poziom cukru we krwi, który sprzyja głodowi. W efekcie dochodzi do stymulowania produkcji kortyzolu – hormonu stresu odpowiadającego za powstawanie tkanki tłuszczowej (szczególnie w okolicach brzucha). Ponadto jeśli nie zjesz śniadania, „odbijesz” to sobie przy kolacji, a pora wieczorna oznacza wolne trawienie.

3. Jedz mniejsze porcje i regularnie

Organizm uwielbia regularność. Jeśli będziesz zjadać mniejsze posiłki (nawet 4-5) o stałych porach, przyspieszysz tempo przemian metabolicznych. Przyzwyczaisz w ten sposób ustrój do pewnej cykliczności produkcji soków trawiennych, co wpływa korzystnie na przemianę materii. Dochodzi wówczas do powstania tzw. pamięci metabolicznej, co pozwala na wytwarzanie dużej ilości enzymów trawiennych właśnie w porze posiłków. Pożywienie jest więc w całości trawione, a jego resztki nie odkładają się w tkance tłuszczowej.

4. Wzbogać jadłospis w produkty białkowe

Spożywając produkty białkowe, dochodzi do uwalniania glukagonu – hormonu działającego antagonistycznie do insuliny. Dzięki niemu komórki tłuszczowe otrzymują sygnał, by uwolniły tłuszcz do krwioobiegu i wykorzystały go jako źródło energii.

Warto menu wzbogacić przede wszystkim w białka jajek – dostarczają łatwo przyswajalnych aminokwasów. Dlatego dobrze jest spożywać je kilka razy w tygodniu. Nie zaszkodzą również ryby, chude mięso z kurczaka. Alternatywą jest też serwatka w proszku.

5. Pij dużo wody, nawet więcej niż 2 litry dziennie

Warto pamiętać, że każda reakcja enzymatyczna zachodzi z udziałem wody. Jeśli organizm otrzyma jej za mało, tempo przemian metabolicznych znacznie się obniży. Dodatkowym atutem picia wody jest również „oszukiwanie głodu”. Jeśli poczujesz, że czas coś zjeść, a na to jeszcze nie pora, wypij szklankę wody.

6. Przekonaj się do zielonej herbaty

Zielona herbata zawiera sporą dawkę katechin, czyli silnych antyoksydantów zwiększających spalanie tłuszczu. Ponadto badania naukowe wykazują, że wypijanie naparu z zielonej herbaty pozwala na zmniejszenie stężenia cukru we krwi oraz zmniejszenie wchłaniania tłuszczu.

Wypijaj 3-4 filiżanki zielonej herbaty każdego dnia. Możesz też zażywać suplementy bazujące na zielonej herbacie (np. Slimette zawiera 240mg ekstraktu z zielonej herbaty w jednej kapsułce).

7. Wprowadź do menu ostre papryczki

Papryczki chili w łagodny sposób przyspieszają przemianę materii. Zawarta w nich kapsaicyna działa niczym silny termogenik – podkręca tempo metabolizmu oraz hamuje łaknienie. Nie należy jednak przesadzać z ilością chili, ponieważ może podrażniać błonę śluzową żołądka. I w tym przypadku dobrze jest zdać się na suplementy (także polecam Slimette – tabletki, które zawierają paprykę Cayenne działającą identycznie jak chili).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

− 4 = two