Jak ocet jabłkowy wspomaga odchudzanie?

Jak ocet jabłkowy wspomaga odchudzanie?
5 (100%) 1 vote

Ocet jabłkowy jest cenionym naturalnym środkiem wspomagającym odchudzanie. Czy rzeczywiście je wspomaga? Czy możliwość zrzucenia paru zbędnych kilogramów to jedyna korzyść zdrowotna z regularnego spożywania octu?
Jako że właśnie się nim zachwyciłam (od dwóch sezonów robię go samodzielnie) postaram się przybliżyć wpływ octu jabłkowego na odchudzanie i nie tylko. Mam nadzieję, że rozwieję część twoich wątpliwości, i to i owo wyjaśnię.

Jak ocet jabłkowy wspomaga odchudzanie? Na kilka sposobów, oto one:

Ocet jabłkowy zmniejsza apetyt

Zaliczany jest do grupy supresantów łaknienia, czyli środków, które pozwalają kontrolować ilość spożywanych pokarmów. W badaniu opublikowanym w 2005 roku na łamach European Journal of Clinical Nutrition wykazano, że dodanie octu jabłkowego do spożywanych pokarmów pozwala szybciej uzyskać uczucie sytości. Tak w ogóle badanie było bardzo ciekawe, bo wymagało od badanych jedzenia chleba z octem :-). Grupa pacjentów jedzących pieczywo z dodatkiem octu, nasycała się znacznie szybciej od grupy, w której osoby badane otrzymywały samo pieczywo.

Ciekawe nieprawdaż? To badanie wynalazłam niedawno i sama muszę sprawdzić przede wszystkim to, jak ocet smakuje z chlebem i czy to w ogóle zjadliwe.

Ocet jabłkowy reguluje poziom glukozy we krwi

Wahania poziomu cukru we krwi sprzyjają podjadaniu pomiędzy posiłkami. Duży spadek poziomu glukozy skutkuje wręcz pojawieniem się wilczego głodu, który najczęściej kończy się totalnym obżarstwem. W badaniach dowiedziono, że dodanie octu jabłkowego do posiłków może zapobiec nagłym zmianom poziomu glukozy i oczywiście podjadaniu. W jednym z badań stwierdzono nawet, że efekt stabilizujący po spożyciu octu jabłkowego utrzymuje się nawet przez półtorej godziny. To dość długo, tym bardziej że efekt ten stwierdzono po posiłkach wysoko węglowodanowych, które najbardziej destabilizują gospodarkę glukozą i insuliną.

Ocet jabłkowy zapobiega odkładaniu się tłuszczu

Ocet jabłkowy poprawia trawienie i metabolizm. Działa tak dlatego, że zawiera wiele organicznych kwasów i enzymów, które aktywnie oddziałują na przemianę materii i przyspieszają ją, a to oznacza, że przyspieszeniu ulega również proces spalania tłuszczu.

Co prawda badań ukierunkowanych na to działanie nie prowadzono jak dotąd (nie ma sensu badać octu jabłkowego, skoro nie można go opatentować, prawda?), ale przynajmniej grupa naukowców z Japonii pokusiła się o sprawdzenie wpływu octu jabłkowego na odkładanie się tkanki tłuszczowej u szczurów. Sprawdzono to w 2009 roku, okazało się, że szczury karmione pokarmami z wysoką zawartością tłuszczu i otrzymujące jednocześnie kwas octowy nie przybierały na wadze tak, jak pozostałe.

Ocet jabłkowy a gospodarka insuliną

Insulina bywa nazywana hormonem otyłości. W prostej linii odpowiada ona za poziom cukru we krwi, a u osób otyłych pojawia się nadmiar tego hormonu, który prowadzi też do rozwoju cukrzycy typu 2. Część naukowców sugeruje, że wpływ octu jabłkowego można porównać do działania niektórych leków przeciwcukrzycowych i faktycznie można go uznać za potencjalnie dobry środek wspomagający kontrolowanie cukrzycy.

Ocet jabłkowy oczyszcza organizm

Ocet jabłkowy zawiera pektyny, rodzaj rozpuszczalnego w wodzie błonnika, który wiąże między innymi toksyny zalegające w jelitach. W ten sposób ocet ten wywiera efekt oczyszczający, a detoks ma niewątpliwie wpływ na sprawność procesów fizjologicznych – z metabolizmem włącznie.

Jak stosować ocet jabłkowy na odchudzanie?

Samego, czystego octu wypić się nie da, zresztą to nie najlepszy pomysł. Najczęstsze zalecenia odnośnie spożycia brzmią następująco:

  • zacznij od wypijania codziennie jednej szklanki wody z jedną łyżeczką octu, tak przyrządzona woda jest całkiem przyjemna w smaku,
  • stopniowo zwiększaj spożycie wody do 3 szklanek dziennie, najlepiej wypijaj tę miksturę przed posiłkami,
  • niektórzy zalecają dodawanie do wody 2 łyżeczek octu, jeśli jesteś w stanie wypić taką mieszankę, to nic nie stoi na przeszkodzie, by to zrobić, ale uważaj – nadmiar octu (podobnie jak nadmiar wielu innych produktów) może ci zaszkodzić.

Jak jeszcze spożywać ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy jest świetnym dodatkiem do sałatek, na jego bazie możesz spokojnie przygotować ciekawe i fajne dressingi, ja osobiście często mieszam go z tłustym greckim jogurtem, dodaję ulubione zioła i obowiązkowo czosnek i mieszam z ulubioną surowizną (ogórkami, odchudzającą kapustą, pomidorami). To świetny sposób na wzbogacenie smaku różnych pokarmów. Ocet możesz też dodać na przykład do barszczu ukraińskiego lub czystego barszczu z buraczków ćwikłowych – świetnie wzbogaci i podkreśli smak tych zup i doda im fajnego kwaskowatego posmaku.

Ocet genialnie uzupełnia smak domowych galaret mięsnych – używaj do nich wywaru z kości, trochę chudego mięsa i wielu warzyw – nie tylko nie przytyjesz, ale wzmocnisz między innymi zdrowie stawów i poprawisz wygląd skóry (galaretki to kolagen!).

Dzięki octowi możesz rzeczywiście trochę przyspieszyć odchudzanie, ale jeśli zależy ci na autentycznej pomocy ze strony jakichś „wspomagaczy” sięgnij raczej po intensywniej działające suplementy. Najlepsze z nich opisujemy w tym poście.

Anita Jurkin

pozdrawiam :-)

2 myśli na temat “Jak ocet jabłkowy wspomaga odchudzanie?

  • 6 sierpnia 2015 o 12:03
    Permalink

    ja często dodaję ocet jabłkowy do sałatek, to zawsze podstawa dressingu, ale nie chudnę z tego powodu, i co Wy nato?

    Odpowiedz
  • 22 lipca 2015 o 20:42
    Permalink

    ocet z wodą moim zdaniem hardkore, ja nie dałam rady, ale w sałatce jako baza dressingu – rewelacja!!!!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

− one = 5