Indeks glikemiczny a odchudzanie

Indeks glikemiczny a odchudzanie
Rate this post

W telegraficznym skrócie: indeks glikemiczny informuje nas o tym, jak duży wyrzut insuliny nastąpi po zjedzeniu jakiegoś pokarmu, a co za tym idzie – jak szybko i jak silnie organizm będzie domagał się o kolejną porcję posiłku.

 

liczenie kalorii kalkulator

Do czego jest to potrzebne?

Jest to wskaźnik, który pozwala uszeregować różnego rodzaju pokarmy pod względem ilości glukozy, jaka pojawi się we krwi po ich spożyciu. Oznaczany on jest liczbowo, i nie jest niczym innym jak procentowym wskaźnikiem wzrostu poziomu glukozy we krwi po spożyciu 50 gramów danego produktu. Przykładowo, jeśli produkt ma indeks glikemiczny 35, to po zjedzeniu 50 gramów tego produktu, poziom glukozy we krwi będzie wyższy o 35%. Analogicznie – jeśli indeks glikemiczny produktu, który zjemy, wynosi np. 15 – to poziom glukozy we krwi, po jego zjedzeniu, podniesie się o 15%.

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym, nawet, jeśli mają mało kalorii, sprzyjają przybieraniu na wadze. Dlaczego? Przede wszystkim wahania poziomu glukozy we krwi wpływają na wzrost apetytu i jemy coraz więcej. To dlatego po zjedzeniu słodkiego batonika bardzo szybko czujemy wilczy głód. Zwykle po zjedzeniu takiego produktu poziom cukru we krwi najpierw bardzo wzrasta, a niedługo potem spada, i to nie do wyjściowego poziomu, ale znacznie niżej. Takie wahania są bardzo niezdrowe dla organizmu i powodują zaburzenia w wydzielaniu insuliny, co także zaburza procesy metaboliczne i prowadzi do tycia.

Jakie produkty mają wysoki indeks glikemiczny?

Wysoki indeks glikemiczny mają przede wszystkim węglowodany, a więc produkty, w których przeważają cukry proste. To dlatego zaleca się ograniczyć ich spożywanie. Za wysoki indeks glikemiczny uważa się jego wskaźnik równy 70 lub wyższy. Do produktów z wysokim indeksem glikemicznym należą słodkie owoce, słodycze, przetwory z białej mąki, a także warzywa o wysokiej zawartości skrobi, takie jak marchew, buraki i ziemniaki.

Indeks glikemiczny produktów spożywczych zmienia się wraz ze stopniem ich przetworzenia. Im bardziej przetworzony produkt, tym wyższy IG i tym większy wyrzut insuliny tuż po jego zjedzeniu. Między innymi dlatego produkty pełnoziarniste (mniej przetworzone) mają niższy indeks glikemiczny niż produkty z pełnego przemiału.

Czy IG można jakoś dodatkowo obniżyć?

Na pewno można ustabilizować nieco gospodarkę insuliną. Najlepiej sprawdza się na tym polu mango afrykańskie. O jego cudownym wpływie na hormony tycia i szczupłości pisałam w poście pod tytułem Tak odchudza African Mango (LEKTURA OBOWIĄZKOWA!)

Anita Jurkin

pozdrawiam :-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

9 + one =