Dieta paleo – rzut okiem na dietę cywilizowanego jaskiniowca

Dieta paleo – rzut okiem na dietę cywilizowanego jaskiniowca
Rate this post

Dieta paleo jest oceniana bardzo różnie. Nie wszystkim się podoba i uważana jest za kolejny dietetyczny wymysł. Jeśli o mnie chodzi – uważam, że to niezły sposób na odżywianie. Ta dieta jest zdrowa i, co najważniejsze, wcale nie musisz trzymać się jej jakoś szczególnie rygorystycznie. Ważne, że przechodząc na nią (lub na coś w rodzaju diety paleo), zaczniesz odżywiać się bardziej świadomie. Już to wystarczy dla poprawy zdrowia i utraty zbędnych kilogramów!

jaskiniowiec

Dieta paleo – najważniejsze informacje

Dieta paleo – inaczej nazywana dietą przodków, bądź jaskiniowców – pozwala zrzucić balast trzykilogramowy i to w zaledwie w cztery tygodnie. Za „ojca” tego dietetycznego jadłospisu uznaje się amerykańskiego badacza – dr Lorena Cordaina.

Według niego dieta ta jest niczym powrót do zasad odżywiania, które prowadzili pierwsi ludzie. Nie znali oni rolnictwa, ani też technik przetwarzania jedzenia – żywili się tylko tym, co znaleźli, bądź upolowali. Według twórcy diety – do takiej zdrowej i nieprzetworzonej diety jesteśmy genetycznie „uwarunkowani”.

 Założenia dietetyczne

Jak się okazuje dieta paleo jest nie tylko na odchudzanie. Dzięki niej – oprócz straty zbędnych kilogramów- możemy uzyskać doskonałe samopoczucie oraz wspaniałą kondycję. Decydując się na ten dietetyczny jadłospis wcale nie musimy liczyć kalorii, ani też przestrzegać liczby i wielkości spożywanych pokarmów. Trzeba natomiast całkiem zrezygnować z pewnych grup produktów.

Co więcej – podczas diety powinno się wypijać 2 litry wody i ziołowych herbatek. Niestety soki są raczej nie polecane, gdyż zawierają one zbyt dużo cukru i są pozbawione cennego błonnika.

Koniecznością jest zrezygnowanie z cukru, a ponadto trzeba wyeliminować sól – a zamiast nich trzeba dania przyprawiać świeżymi ziołami i cebulką z czosnkiem.

Co więcej- w trakcie diety paleo nie wolno stosować produktów przetworzonych, typu gotowe dania z woreczka, czy zupy w proszku.

Jak komponować jadłospis?

Dieta paleo może być stosowana na trzech płaszczyznach. Cóż to oznacza? Okazuje się, ze każdy z poziomów dietetycznych odznacza się pewnymi zasadami, których należy przestrzegać. Po pierwsze – w trakcie diety można spożywać trzy „otwarte” posiłki tygodniowo. I te zasady zaleca się stosować przez okres dwóch – czterech tygodni -, a następnie przejść do kolejnych „płaszczyzn” diety. Ale można również na pierwszej płaszczyźnie być przez cały czas trwania diety.

Po drugie – dieta dopuszcza dwa posiłki otwarte – w tygodniu. Na tej drugiej płaszczyźnie można schudnąć najszybciej; jest ona zatem najchętniej stosowana.

Po trzecie – płaszczyzna trzecia – pozwala na tylko jeden posiłek otwarty – na tydzień. Ta płaszczyzna z kolei jest polecana osobom, które chcą szybko pozbyć się zbędnych kilogramów.

 Produkty polecane

diecie paleo istnieją pewne grupy produktów, które koniecznie powinny się w niej znaleźć. Chodzi między innymi o chude mięso. Jak się okazuje – wołowina, cielęcina oraz wieprzowina – pozbawione widocznego tłuszczu, a ponadto- drób (bez skóry) dziczyzna i podroby są najlepszym wyborem. Są to bowiem produkty bogate w białko i żelazo – które są budulcami komórek.

Co więcej dozwolonymi produktami są oczywiście ryby i owoce morza – poleca się kalmary, ryby morskie oraz krewetki i małże. Wśród zalecanych grup pożywienia są też owoce i warzywa. Niemal wszystkie są dostępne – oprócz ziemniaków i warzyw strączkowych. Jest wskazane, by połowa kalorii pochodziła właśnie z tej grypy produktów. Bowiem takie świeże „przekąski” dostarczają organizmowi minerałów i witamin, a ponadto błonnika, który przyspiesza procesy trawienne.

Wskazanymi produktami, które można spożywać w trakcie prowadzenia diety pareo są także orzechy i różnego rodzaju nasionka. Poleca się głównie orzechy włoskie, migdały, pestki dyni, słonecznika. W diecie dozwolone są też jajka – kurze, kacze i gęsie, a ponadto oleje i suszone owoce (doskonale zastępują słodycze – są bogate w błonnik).

 Zakazane produkty

Jeżeli chodzi zaś o produkty, których w diecie nie powinno być, to z nabiału jest zabronione mleko i jego przetwory. Co więcej – należy wystrzegać się ziaren zbóż i wszystkiego co z nich jest przyrządzone – białe pieczywo, płatki, mąka; także ryż, kasza i kukurydza.

Wśród produktów niewskazanych znajdują się również ziemniaki, które obfitują w skrobię ( której notabene nasi przodkowie nie znali). Co więcej – nie są polecane rośliny strączkowe – jak: groch, fasola, soczewica, orzeszki ziemne.

Z dietetycznego jadłospisu trzeba wykluczyć również słodycze i tłuste mięsa.

Jeśli zastanawiasz się nad tą dietą, ale kwestia układania jadłospisu trochę cię przeraża koniecznie zajrzyj na stronę NomNomPaleo.com, znajdziesz tam multum przepisów i inspiracji!

 Kilka słów podsumowania

Jeżeli zależy nam na pozbyciu się zbędnych kilogramów, to dieta paleo może być dobrym rozwiązaniem. Jednakże warto sobie uświadomić, iż samym dietetycznym jadłospisem nie schudniemy wystarczająco. Okazuje się bowiem, że w planie dietetycznym należy uwzględnić również ruch. Warto wiedzieć, ze aktywność fizyczna nie musi być bardzo intensywna; istotne jest natomiast to, by była ona wykonywana systematycznie. Jak się okazuje – nasi przodkowie prowadzili naprawdę aktywny tryb życia i dlatego zachowywali szczupłą sylwetkę i zdrowie.

Warto ćwiczenia wykonywać na świeżym powietrzu. Jeśli chodzi o formę, to można zdecydować się na szybkie marsze ( na przykład z kijkami Nordic Walking), albo też na pływanie, czy jazdę na rowerze.

Anita Jurkin

pozdrawiam :-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

three + seven =