Woda i jej Wpływ na Wagę i Odchudzanie cz. II: Jak Poprawić Cyrkulację Płynów w Organizmie 5.00/5 (100.00%) 5 votes

Jeśli puchniesz i twoja waga rośnie, to u przyczyn tego stanu rzeczy może leżeć niedobór wody. Chcesz się dowiedzieć, jak pozbyć się tego problemu i zamiast tyć (puchnąć) chudnąć? Spróbuję jak najbardziej wyczerpująco odpowiedzieć na twoje pytanie.

Zanim jednak przejdziemy dalej, polecam ci lekturę mojego poprzedniego postu, w którym pisałam o tym, jak woda pomaga w odchudzaniu i dlaczego warto ją pić.

W poście znajdziesz też parę rad odnośnie tego, jak zwiększyć spożycie wody.

PRZECZYTAJ TEN POST.

A teraz do rzeczy….

Paradoks nad paradoksy

Chociaż woda wspomaga odchudzanie i generalnie stanowi najważniejszy składnik ludzkiego organizmu, a przy tym nie jest tłuszczem, to dziwnym trafem wiele osób przybiera na wadze wskutek gromadzenia wody w ciele. Dzieje się tak wtedy, gdy płyny odkładają się w organizmie.

Paradoksem jest to, że najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest nieodpowiednia podaż wody.

Innymi słowy, jeśli pijesz za mało, możesz tyć wskutek zatrzymania wody w organizmie.

Kolejną przyczyną zaburzeń w obiegu wody w organizmie są niedobory lub nadmiary elektrolitów i minerałów. Wreszcie przyczyną ostatnią są poważne choroby skutkujące zaburzeniami cyrkulacji płynów.

Przyjrzyjmy się tym przyczynom po kolei.

Dlaczego organizm zatrzymuje wodę wewnątrz?

Błędy dietetyczne skutkujące gromadzeniem wody przez organizm

Najczęstszym błędem dietetycznym, jaki popełniamy, jest zjadanie zbyt dużych ilości sodu. Sód znajduje się nie tylko w soli, ale w dużych ilościach jest też w przetworzonej żywności, daniach restauracyjnych, szczególnie we wszystkich fastfoodach. Jeśli podejrzewasz, że to sód może być winien, zadbaj o to, by odżywiać się zdrowo, a pokarmy przygotowywać samodzielnie lub przed zakupem gotowych produktów dokładnie studiować etykiety sprawdzając ilość zawartego w nich sodu.

Kolejna sprawa to niedobory żywieniowe. Do zatrzymywania wody w organizmie mogą przyczyniać się niedobory witamin B1, B6 i B5 i niedobory białka.

Kolejna sprawa – gospodarka wodą zmienia się wraz z przejściem na dietę. Szczególnie diety niskowęglowodanowe i wysokobiałkowe mogą obciążać nerki, gdy nerki są przeciążone, mogą pracować nie tak, jak powinny, co skutkuje zatrzymaniem płynów w organizmie. Przy tych dietach należy zresztą pić sporo wody, żeby nerki nie zostały „zarzucone” głównie trudnofiltrowalnymi produktami przemiany materii.

Brak ruchu – kiepska cyrkulacja

Znowu dieta i ćwiczenia – to aż się ciśnie na usta, ale co zrobić? Prawidłowe funkcjonowanie organizmu jest od nich niestety ściśle uzależnione. A co ma ruch do cyrkulacji płynów?

Jeśli dużo czasu spędzasz, stojąc, siedząc w jednej pozycji, czy wreszcie leżąc (na przykład w czasie choroby) to w organizmie może dojść do zgromadzenia się wody wskutek zbyt długiego bezruchu. Zależność jest w tym przypadku dość oczywista: ruch, a więc również ruch mięśni i innych tkanek, poprawia pracę żył i wymusza po prostu sprawniejszą cyrkulację krwi. Dzięki temu krew pozbawiona tlenu i składników odżywczych trafia do serca (ze wszystkich zakamarków organizmu), a w zamian krew natleniona i ze składnikami odżywczymi trafia do tkanek i komórek. Jeśli cyrkulacja krwi spowalnia w pewnych rejonach, to tworzą się w nich nie tylko zastoiny krwi, ale i limfy i wody. Po prostu wszystko stoi i odkłada się – i tłuszcz i woda.

Leki a gospodarka wodna organizmu

Wodę w organizmie zatrzymują też niektóre leki, i to zarówno te dostępne jedynie na receptę, jak i leki OTC. Zjawisko to powodują między innymi:

– leki sterydowe,

– leki antykoncepcyjne (z estrogenami) i inne leki hormonalne,

– leki na nadciśnienie,

– leki przeciwdepresyjne,

– niesterydowe leki przeciwzapalne.

Wszystkie te leki mogą zakłócać cyrkulację płynów z organów naszego ciała, mają wpływ na elektrolity, hormony, czy wreszcie fizjologię tych organów.

Jeśli podejrzewasz, że lek, który bierzesz może tak wpływać i na ciebie skonsultuj się z lekarzem – być może znajdzie jakieś inne rozwiązanie.

Choroby a zatrzymywanie wody w organizmie

Ciało zatrzymuje wodę wewnątrz tkanek również w przebiegu pewnych chorób. Do najczęstszych przyczyn należą w tym przypadku:

– nadciśnienie tętnicze,

– przewlekła niewydolność żylna,

– marskość wątroby,

– złośliwy obrzęk limfatyczny,

– niedoczynność tarczycy,

– alergie,

– zastoinowa niewydolność serca,

– większość chorób wątroby i nerek.

W przebiegu części tych chorób należy stosować środki moczopędne (przepisane przez lekarza), które pomogą pozbyć się nadmiaru płynów. Skuteczne leczenie ww. chorób też powinno eliminować ten problem.

Zaburzenia hormonalne

Są przyczyną zatrzymywania wody częściej u kobiet niż u mężczyzn. Pojawiają się w czasie ciąży, są symptomem zespołu napięcia przedmiesiączkowego i jednym z objawów towarzyszących menopauzie. Cyrkulacja płynów ulega też zaburzeniom w czasie hormonalnej terapii zastępczej.

Dzieje się tak dlatego, że hormony zawiadują między innymi funkcjonowaniem nerek. To one wysyłają sygnały, że ciało potrzebuje wody i nie należy wydalać jej w zbyt dużych ilościach, a lepiej zachować ją wewnątrz.

Najlepsze sposoby na poprawę cyrkulacji płynów w organizmie

Jeśli to nie choroby, leczenie konkretnymi lekami i im podobne, znane ci przyczyny, to najczęściej, za złą cyrkulację płynów odpowiadają: kiepskie nawilżenie, błędy dietetyczne i brak aktywności fizycznej.

Najlepsze sposoby na poprawę cyrkulacji płynów w organizmie, to:

Dbałość o odpowiednie nawodnienie organizmu

Niewłaściwy poziom nawodnienia – to jedna z najczęstszych przyczyn zatrzymywania wody. Pamiętaj, że ludzkie ciało potrzebuje jej do funkcjonowania, i to na każdym dosłownie polu. Jeśli nie pijesz jej wystarczająco dużo, to organizm będzie się bronił przed utratą wody i będzie zatrzymywał ją wewnątrz.

W praktyce oznacza to, że najlepiej pić około 2 litrów wody dziennie, przy czym zapotrzebowanie na nią wzrasta oczywiście w czasie upałów i u osób, które z racji aktywności (intensywne treningi, praca fizyczna) tracą więcej wody.

Staraj się pić wodę tak, by nie dopuścić do pojawienia się pragnienia, bo to pierwszy symptom odwodnienia. Jeśli masz jakiekolwiek problemy z piciem (nie smakuje ci czy coś w tym stylu) zajrzyj do mojego poprzedniego postu, w którym znajdziesz podpowiedzi na temat tego, JAK PIĆ WIĘCEJ WODY (to proste tricki, które autentycznie pomagają!).

Najlepsze produkty poprawiające cyrkulację płynów

Niektóre produkty spożywcze poprawiają cyrkulację płynów w organizmie. Nadmiaru wody pomogą ci się pozbyć między innymi banany, morele i awokado. To ciekawe, bo w sumie te akurat owoce nie są zbyt bogate w wodę, ale za to zawierają składniki, które uwalniają ją z organizmu. Pomoże ci też jedzenie (lub suplementy) z magnezem >> vide dodatkowo odchudzająca Garcinia Cambogia Actives, potasem i wapniem – pamiętaj jednak, by z nimi nie przesadzać, bo to nadmiar tych składników też może szkodzić.

Naucz się relaksować mięśnie

To w ogóle ciekawe zjawisko. Taki paradoks – większa aktywność fizyczna może nie tylko nie przykładać się na utratę wagi, ale wręcz prowadzić do jej wzrostu. Pewnie zdarzyło ci się słyszeć o tym zjawisku – tkanka mięśniowa, którą zyskujesz dzięki treningom, może bowiem ważyć więcej niż spalona w ich trakcie tkanka tłuszczowa. To normalne i tym zjawiskiem nie ma się co przejmować. Gorsze jest przemęczenie mięśni!

Już wyjaśniam, o co chodzi: jeśli zbyt intensywnie trenujesz, a do tego bagatelizujesz etapy takie, jak rozgrzewka lub wyciszenie organizmu na koniec ćwiczeń, to w twoich mięśniach może nadmiernie gromadzić się kwas mlekowy. Stwierdzając jego obecność, organizm niejako przesuwa do mięśni wodę, żeby im ulżyć. Organizm w ten sposób puchnie, a przecież nie o to chodzi.

Wykonuj ćwiczenia prawidłowo, a zapobiegniesz temu zjawisku, tj. odkładaniu się wody w tkance mięśniowej.

Ogranicz spożycie produktów bogatych w sód

I bynajmniej nie chodzi tylko i wyłącznie o samą sól. Przeciętny człowiek w ogóle nie zdaje sobie sprawy z tego, że sód jest praktycznie wszechobecny. Znajdziesz go we wszystkich lub prawie wszystkich gotowych produktach. Nawet niektóre, wydawałoby się słodkie przecież, napoje gazowane (cola) zawierają ten pierwiastek, a jak zapewne dobrze wiesz, sód zatrzymuje wodę w organizmie i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Sód jest nadużywany jako wzmacniacz smaku w większości produktów dostępnych w sklepach – zwracaj na niego uwagę. W porównaniu z tymi gotowymi produktami sama sól szkodzi ci najmniej. Serio!

I to na razie wszystko. Jeśli masz jakieś uwagi i własne przemyślenia na ten temat, podziel się nimi, proszę 🙂

Wszystko, co Musisz Wiedzieć o Wodzie i jej Wpływie na Wagę i Odchudzanie
10 prostych sposobów na poprawę metabolizmu

Anita Jurkin

pozdrawiam :-)

3 komentarze

Zostaw komentarz

FEEDBACK


+ 5 = czternaście

85 − osiemdziesiąt jeden =