warzywa na odchudzanie, jak jeść więcej warzyw
Warzywa na odchudzanie, czyli Jak się Przekonać do Warzyw i Jeść ich Więcej niż Dotychczas? 4.67/5 (93.33%) 3 votes

Pewnie wiele osób postanowiło w nowym roku odżywiać się zdrowiej niż dotychczas. Zdrowa dieta powinna natomiast uwzględniać warzywa, które na dodatek są najlepszym pożywieniem na odchudzanie.

Osobiście miałam kiedyś pewien problem z warzywami i wiem, że są tacy, co ich nie lubią. Postanowiłam pobuszować po sieci i poszukać sposobów na przekonanie się do jedzenia warzyw. Poniższe pomysły zaczerpnęłam z bardzo różnych źródeł, choć część z nich to również sprawdzone przeze mnie (na sobie i dzieciach :-)) sposoby.

Zanim jeszcze przejdę do tych pomysłów, chcę podkreślić moc warzyw – są naprawdę skarbnicami substancji, które bardzo kompleksowo oddziałują na ludzką fizjologię. Np. czerwone warzywa mają dowiedzione działanie antyrakowe, a zielone świetnie wpływają na gospodarkę hormonalną. No i wreszcie część z nich autentycznie odchudza, bo dostarcza mniej kalorii, niż organizm potrzebuje na ich strawienie. Dlatego warto jeść warzywa, a jeśli masz z nimi problem, wypróbuj któryś z poniższych sposobów, a jeszcze lepiej – eksperymentuj ze wszystkimi. Na zdrowie!

1. Wkomponuj warzywa w ulubione jedzenie

Jeśli uwielbiasz pizzę i nie wyobrażasz sobie bez niej życia, możesz spokojnie przestawić się na pizze warzywne. Najlepiej zrobisz, przygotowując je samodzielnie, z ulubionymi składnikami. Do pizzy pasują pomidory, szpinak, grzyby (to już jedzenie funkcjonalne), papryka, a przy odrobinie wyobraźni wkomponujesz w nią dosłownie wszystko.

Tak samo możesz postąpić z innymi swoimi przysmakami. Większość warzyw świetnie komponuje się na przykład z jajkami (omlety!) i serem. No i pamiętaj o tym, by do każdej kanapki dodać jakieś warzywko, w ten sposób dodatkowo wzbogacisz jej smak.

2. Dodawaj warzywa do ulubionych gotowych dań

Jeśli nie masz czasu na samodzielne kucharzenie i często jadasz gotowe dania (zupy instant lub z puszek, mrożonki etc.) wzbogacaj ich smak warzywami. Najlepiej używaj do tego świeżych warzyw, ale spokojnie możesz też użyć mrożonek – wbrew pozorom polskie mrożonki są całkiem dobrej jakości. Takim warzywkom wystarczy kilka minut obróbki termicznej, by nadawały się do zjedzenia i stały się smaczne, używając ich, nie napracujesz się, a gotowe dania zyskają nowe, zdrowsze oblicze.

3. Eksperymentuj z sałatkami

Jeśli nie przepadasz za sałatą (znam wiele osób, które wręcz jej nie cierpią) wiedz, że wcale nie musisz rezygnować z sałatek czy też raczej surówek. Komponuj je z warzyw, których smak możesz dodatkowo wzbogacić i urozmaicić dodatkami mięsnymi, makaronowymi, czy wreszcie różnego rodzaju serami i dipami. Przygotowanie smacznej, zdrowej i co najważniejsze pożywnej sałatki jest naprawdę banalnie proste, a pozwalając sobie na eksperymenty ze składnikami, możesz tworzyć nie tylko smaczne, ale i wyjątkowe potrawy, w których aż będzie roić się od witamin i minerałów oraz innych składników odżywczych pochodzących z warzyw.

4. Jedz warzywa jak snaki

To najlepszy z możliwych sposobów. Niektóre warzywa są nie tylko smaczne, ale i bardzo chrupkie i wcale nie mam na myśli wyłącznie marchewek. Niektórymi z nich można zajadać się jak snackami, a są nawet lepsze od nich, jeśli użyjesz dipów. Prosty sosik z jogurtu i czosnku lub dodatkiem innej ulubionej przyprawy zmieni paprykę, selera naciowego czy wspomnianą wyżej marchewkę w przysmak zdrowszy od chipsów, a nawet przysmak nieustępujący chipsom smakiem!

5. Nie lubisz jeść warzyw? Pij je!

Ta propozycja to nic nowego. Zielone koktajle są bardzo popularne już od kilku lat. Przygotowuje się je z owoców i warzyw. Co ciekawe do przyrządzania koktajli nadają się praktycznie wszystkie warzywa. Aby nadać im odpowiednio przyjemny smak, warto łączyć je z owocami, miodem lub ulubionymi przyprawami. Świetnym dodatkiem jest też siemię lniane, które co prawda warzywem nie jest, za to jest prawdziwą skarbnicą zdrowia.

6. Warzywa z grilla lub patelni

Grillowanie warzyw lub podsmażanie ich (niekoniecznie z tłuszczem) na patelni nadaje warzywom dodatkowy smaczek. Grillowane warzywa na odchudzanie nie wpływają – można je jeść bezkarnie! Na dodatek przygotowanie takich warzyw jest banalnie proste. Większość wystarczy po prostu umyć. Można je lekko skropić oliwą lub marynatą, użyć ulubionych przypraw, etc. Pole do popisu jest spore, a nawet najdziwniejsze eksperymenty tego typu nie zabiorą ci dużo czasu. Bardzo dobrym pomysłem jest też przygotowanie warzywnych szaszłyków lub szaszłyków mięsno – warzywnych.

7. Jak przekonać się do „gorzkich” warzyw?

Niektóre warzywa mają gorzkawy smak. Ten smak może uwydatniać się w czasie gotowania (wyjątkiem tutaj jest bakłażan, który zdecydowanie łagodnieje w tym procesie). Jeśli jesteś osobą wrażliwą na taką gorycz i odczuwasz ją szczególnie silnie i nieprzyjemnie (niektórym osobom gorzka wydaje się nawet kapusta!).

Ten nieprzyjemny posmaczek możesz złagodzić, dodając do warzyw odrobiny oleju lub jakiejś słonawej lub kwaśnej przyprawy (ocet jabłkowy, balsamiczny, cytryna, sos sojowy), albo troszeczkę miodu lub soku ze słodko-kwaśnych owoców (pomarańcz).

8. Nie nagradzaj się za jedzenie warzyw i baw się ich jedzeniem

Ten ostatni punkt dotyczy zarówno osób dorosłych, jak i dzieci, które często są warzywom bardzo niechętne. Nie zakładaj, że za zjedzenie sałatki warzywnej należy się tobie lub dziecku jakaś nagroda, bo w ten sposób jedzenie tych zdrowych produktów będzie postrzegane jako kara – a karą przecież w żadnym wypadku nie jest! Jedzenie warzyw możesz też połączyć z elementami zabawy – można z nich robić wspaniałe dekoracje do kanapek i innych potraw, poza tym ich kształty też mogą się śmiesznie kojarzyć. Wykorzystaj to!

Jeśli masz jakiś własny sposób na warzywa – podziel się nim, proszę!

Czy świąteczne obżarstwo grozi nadwagą?
Czy mleko pomaga w odchudzaniu?

Anita Jurkin

pozdrawiam :-)

2 komentarze

Zostaw komentarz

FEEDBACK


cztery − 2 =

+ czterdzieści sześć = czterdzieści dziewięć