Joga a odchudzanie 4.78/5 (95.56%) 9 votes

Jeżeli masz problemy ze schudnięciem, nie potrafisz wytrzymać na żadnej diecie, a fitness, bieganie czy siłownia to dla ciebie katorga – zacznij od jogi. Zacznij tym bardziej, jeśli większość czasu spędzasz w jednej pozycji, wykonując monotonną, pod względem fizycznym lub psychicznym, pracę.

W trakcie ćwiczeń odpoczniesz (serio!), zrelaksujesz się, oczyścisz ciało i umysł, rozruszasz stawy i wszystkie mięśnie, a dodatkowo (w bonusie) schudniesz.

Tak, paradoksalnie, jest to możliwe. Co prawda joga nie wyciśnie z ciebie siódmych potów, ale sprawi, że twój organizm zyska większą sprawność, a to często wystarczy do rozstania się ze zbędnymi kilogramami.

Wpływ jogi na umysł i ciało

Jeśli przejrzysz bazy artykułów webMD.com i bazy publikacji naukowych w pubMED.gov przekonasz się, że wpływ jogi na ludzki organizm jest jednym z dość częstych przedmiotów badań, a płynące z nich wnioski są bardzo, ale to bardzo optymistyczne, oto najważniejsze z nich:

Joga wzmacnia organizm

Asany jogi wzmacniają cały organizm, mięśnie, stawy, a nawet kości. W jednym z badań zmierzono siłę mięśni u 42 osób, które praktykowały jogę przez 12 tygodni. U osób tych zauważono znaczną poprawę siły bicepsów, barków i dolnych partii ciała (od pasa w dół).

Joga rozciąga i przy okazji wysmukla!

Na tym polu joga jest równie skuteczna, jak tradycyjny stretching, ale biorąc pod uwagę różnorodność poszczególnych asan i fakt, iż w trakcie wykonywania każdego ćwiczenia pracują również głęboko położone tkanki, jej wpływ na elastyczność może być znacznie większy, przy czym fachowcy zalecają jednak, by ćwiczyć pod okiem doświadczonych instruktorów (przynajmniej na początku), bo w jodze bardzo ważne jest prawidłowe wykonywanie wszystkich ćwiczeń.

Joga zmniejsza podatność na DOMS’y

DOMS, czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego, jest zjawiskiem, które najczęściej określamy mianem zakwasów, tymczasem to nie jest typowy „zakwas”, bo nie ma nic wspólnego z gromadzeniem się kwasu mlekowego. DOMS’y pojawiają się najczęściej dobę (do trzech dób) po treningu, a ból utrzymuje się nawet do tygodnia. W jednym z badań odkryto, że kobiety, które regularnie ćwiczą jogę, są mniej podatne na DOMS’y i inne bóle mięśniowe po treningach o dużej intensywności (kardio czy siłowych – innych niż joga). Wniosek? Jogę możesz potraktować też jako uzupełnienie innych aktywności.

Joga zwiększa pewność siebie, poprawia nastrój, koncentrację i motywację

W jednym z badań skupiono się na sprawdzeniu, jak joga oddziałuje na samoocenę. Okazało się, że u kobiet, które przez trzy miesiące regularnie uprawiały jogę, wzrastała samoocena i wiara we własne możliwości.

Więcej – joga relaksuje i poprawia nastrój, a nawet nastawienie do życia. Joga uczy też koncentracji (przyznam, że z tym mam największy problem, bo gdy ćwiczę, lubię jakiś muzyczny szum w tle) i umiejętności wsłuchiwania się we własny organizm.

Joga łagodzi objawy menopauzy

I to też w zasadzie dowiedziony fakt. Nawiasem mówiąc, opracowano nawet specjalny zestaw ćwiczeń nazywany jogą hormonalną. To asany, które pobudzają gruczoły i nie tylko łagodzą objawy menopauzy, ale mogą wręcz stymulować pracę tarczycy.

Czas na odpowiedź na kluczowe pytanie:

Jak joga wpływa na odchudzanie?

Jeśli uważnie przeczytałaś / przeczytałeś lub przynajmniej przejrzałaś / przejrzałeś to, co napisałam powyżej, łatwo uzmysłowisz sobie wpływ jogi na fizjologię. Te ćwiczenia poprawiają dosłownie wszystko. Z zewnątrz i wewnątrz – jedna z moich ulubionych asan genialnie masuje nawet narządy wewnętrzne odpowiadające m.in. za trawienie (polecam na zaparcia!).

W trakcie ćwiczeń nie spalisz co prawda dużo kalorii, na pewno nie tyle, ile w czasie treningu kardio czy ćwiczeń siłowych, ale za to poprawisz metabolizm.

Joga nie wymodeluje twojego ciała tak, jak ćwiczenia siłowe, ale mięśnie staną się silne i smuklejsze niż dotychczas.

Joga poprawi twój profil hormonalny, odstresuje cię i zmniejszy ilość kortyzolu krążącego we krwi, dzięki czemu ochroni cię (przynajmniej w pewnym stopniu) przed otyłością brzuszną.

Samodzielnie czy pod okiem instruktora?

Jak już napisałam powyżej, w jodze bardzo ważna jest dokładność. Musisz nauczyć się prawidłowego wykonywania asan, jednocześnie relaksacji i skupienia w trakcie ćwiczeń oraz oddychania, bo w jodze ma ono ogromne znaczenie. Samodzielnie trudno ci będzie opanować podstawy.

Na początku ćwicz więc pod okiem instruktora. Jak najlepszego oczywiście.

Trudno mi takiego wskazać, ale jeżeli mieszkasz w Warszawie, polecam rozejrzeć się w ofercie szkoły Joga Sztuka Życia >>>> www.jogasztukazycia.pl. Zajrzyj na ich stronę niezależnie od miejsca zamieszkania, a dowiesz się dużo więcej o jodze i jej wpływie umysł i ciało. Jest tam multum informacji.


Odchudzanie z gwarancją efektu
Jak się Odchudzić? Poznaj 10 Łatwych i Niezawodnych Sposobów

Anita Jurkin

pozdrawiam :-)

1 Comment

Zostaw komentarz

FEEDBACK


8 − pięć =

+ trzydzieści siedem = czterdzieści pięć