Rate this post

Pisałam ostatnio o tym, że nastolatkowie nie powinni stosować gotowych i uniwersalnych diet odchudzających np. diety białkowej <klik>. Dlaczego? Bo ich organizmy bardzo intensywnie się rozwijają, a wszelkie niedobory pokarmowe mogą im bardzo zaszkodzić. Jak więc powinny odżywiać się osoby niepełnoletnie? Czy w ogóle mogą się odchudzać? Poniżej odpowiedź.

dieta nastolatków

Jak i ile jeść? Dużo, mało, często, jak najrzadziej? Co i jak powinny jeść osoby w wieku dorastania, by nie zaszkodzić swoim intensywnie przeobrażającym się i kształtującym niejako na nowo organizmom? Trudno o jakieś szczególne zalecenie, bo organizm każdego z nas jest czymś wyjątkowym, niemniej jednak możemy wskazać pewne żywieniowe prawidłowości i nieprawidłowości. Stosowanie się do nich (w świetle dietetyki konwencjonalnej) powinno wyjść na zdrowie nie tylko nastolatkom, ale i osobom dorosłym.

Zdrowa dieta dla nastolatków powinna być dietą dobrze zbilansowaną, zawierającą wszystkie niezbędne składniki odżywcze, i to w odpowiednich proporcjach, a poza tym powinna być dietą jak najmniej przetworzoną. Jednym słowem wszelkiego rodzaju fastfoody i pizze na telefon należałoby z niej wykreślić.

Może jogurty?

To zależy jakie. Generalnie powinniśmy zjadać jak najmniej przetworzone pokarmy, tak więc większości sklepowych wynalazków w zasadzie należałoby unikać, ale w dzisiejszych czasach żywienie się pokarmami w pełni naturalnymi, bez uzdatniaczy, dodatków, konserwantów jest sporym wyzwaniem, o ile nie czymś niemożliwym! Tym niemniej można zadbać i o to, by z półek sklepowych wybierać to, co najlepsze. Wystarczy czytać etykiety. Nastolatkowie i tak zazwyczaj nie gotują sobie sami. Może wystarczy po prostu zjadać posiłki w domu, a nie dożywiać się czymkolwiek na mieście.

Nie unikajcie też obiadów u babci, to jedzenie tradycyjne i o ile nie jest zbyt tłuste (niektóre babcie mają skłonność do używania nadmiaru tłustości) zdecydowanie warto je polecić.

Ogólna zasada jest taka: nie unikać żadnych składników odżywczych, kotlet jest dobry (choć pulpet nieco lepszy), jajka też, surówki, owoce. Trzeba je tylko odpowiednio dawkować i przyrządzać tak, by użyte do ich przyrządzenia składniki nie straciły najcenniejszych substancji odżywczych lub by substancje te nie zmieniły się w coś niezdrowego.

Kiedy jeść?

Młodzi ludzie albo cały czas są w ruchu, albo ślęczą przed monitorem. Żaden model nie jest optymalny. Jeśli stale dokądś gonis,z najprawdopodobniej nie będziesz mieć czasu na celebrowanie pokarmów.

W porze posiłku trzeba na chwilę zwolnić, podelektować się jedzeniem, a optymalnym rozwiązaniem jest zjadanie kilku (pięciu, a nawet sześciu) posiłków dziennie – niewielkich i w kilkugodzinnych odstępach czasu.

W ten sposób żołądek nadmiernie się nie rozepcha, a i organizm nie będzie gromadził zapasów tłuszczu na przyszłość.

Nastolatkowie, którzy za mało się ruszają powinni wprowadzić do codziennego rozkładu więcej niż trochę aktywności fizycznej. Ruch poprawia metabolizm i kształtuje sylwetkę, bardziej niż cokolwiek innego.

Ślęczenie przed monitorem sprzyja podjadaniu, a ono z rozsądną dietą dla nastolatków ma niewiele wspólnego.

Kto może, a kto nie powinien stosować diet białkowych?
Dieta nastolatków a hormony

Anita Jurkin

pozdrawiam :-)

FEEDBACK


siedem + 7 =

− trzy = 1