Dieta bananowa – czy to zdrowa dieta? Poznaj zasady i oceń! 2.00/5 (40.00%) 1 vote

Dieta bananowa, której okres stosowania powinien wynosić od trzech do siedmiu dni, jest jedną z bardziej rygorystycznych diet. Co niektórzy twierdzą, że w tym okresie można schudnąć nawet 7-8kg. To wydaje się lekko przesadzone, choć z racji braku doświadczenia z tą dietą trudno mi to jednoznacznie zanegować. Chyba właśnie teraz jest na nią czas. Nie ma jeszcze świeżych owoców, za to z bananami można do woli eksperymentować.

banany

Dla kogo dieta bananowa?

Diety kilkudniowe to zazwyczaj rozwiązania dla osób borykających się z niewielką nadwagą. Tak jest i w tym przypadku. Jeśli chcesz zrzucić maksymalnie kilka kilogramów, to dieta bananowa jest rozwiązaniem w sam raz dla ciebie. W ciągu tygodnia możesz stracić kilka kilogramów, ale ile na ile to będzie tłuszcz a nie woda czy mięśnie? Trudno powiedzieć.

Oczywiście są pewne przeciwwskazania do stosowania tej diety. Przede wszystkim nie zaleca się jej kobietom w ciąży, w okresie karmienia piersią, osobom chorym. Przed startem powinno się skonsultować z lekarzem pierwszego kontaktu w celu określenia zagrożenia dla zdrowia. Jest to dieta niskotłuszczowa i niskobiałkowa, co niewątpliwie powoduje zagrożenie dla organizmu (zresztą jak każda inna drastyczna dieta kilkudniowa).

Jak to wygląda?

Tak naprawdę ograniczamy się do zjadania pięciu produktów w trzech posiłkach. Pomiędzy posiłkami zjadamy 2 przekąski. Posiłek wygląda tak: 3 płaskie łyżeczki płatków owsianych mieszamy z połówką banana i łyżeczką miodu oraz szklanką maślanki albo jogurtu (niesłodzonego i chudego!). Do tego pijemy minimum 1,5 litra wody dziennie, a pomiędzy posiłkami zjadamy po jednym małym jabłku.

Teoretycznie jakoś tam się odżywiamy (właściwości głównych składników poniżej). W praktyce to bardzo, bardzo biedna dieta.

Właściwości kluczowych składników

Banany

Banany jako główny składnik diety mają pełnić funkcję wysokokalorycznego produktu (na 100g aż 90-103kcal). Jest to owoc, który powoduje uczucie pełności i najedzenia. Mimo wysokiej kaloryczności jest wykorzystywany w wielu dietach odchudzających.

Przede wszystkim banany to znakomite źródło takich minerałów jak potas, magnez, żelazo, magnan, cynk, jod, fluor, selen oraz miedź. Ponadto zawierają liczne witaminy, a w szczególności: witaminy z grupy B i C oraz beta-karoten.

Banany to także świetne źródło białka roślinnego, które zdaniem dietetyków może pochwalić się lepszą przyswajalnością od swojego odpowiednika zwierzęcego. Ustalono, że w dietach odchudzających powinno się spożywać podobne ilości białka zwierzęcego i roślinnego.

Płatki owsiane

Płatki owsiane to element stanowiący podstawę wielu diet oczyszczających organizm. Błonnik pochodzący z owsu zawiera wiele właściwości wykorzystywanych w leczeniu chociażby sklerozy. W diecie bananowej płatki owsiane pełnią rolę oczyszczającą i sycącą organizm. Uczucie głodu zanika po spożyciu nawet małych ilości, co jest efektem bardzo wysokiej zawartości tłuszczu.

Płatki owsiane wykazują zdecydowanie więcej ról, aczkolwiek ich inne pozytywne właściwości są efektywne przy dłuższej konsumpcji. Wówczas to pozytywnie wpływają na procesy starzenia, układ kostny czy też tkankę łączną.

Miód

Miód to produkt, którego konsumpcję zaleca się niemalże przy każdej diecie, nie tylko na odchudzanie. Stanowi świetny suplement dostarczający organizmowi witaminy, cukry owocowe i minerały. Zastosowanie miodu jest zdecydowanie szersze – wykorzystuje się go przy leczeniu, masażach i wielu innych rzeczach. Jest traktowany jako złoty środek (nie tylko ze względu na kolor) na wiele prostych dolegliwości takich jak chociażby przeziębienia, grypa i zdecydowanie poważniejszych typu problemy z wątrobą, sercem i toksycznością organizmu.

Woda mineralna

Przy różnych dietach bardzo często podkreśla się rolę picia wody. Jej niedobór często negatywnie wpływa na efektywność diety i zdrowie. Woda mineralna pełni kilka ważnych funkcji w diecie. Przede wszystkim jest świetnym uzupełnieniem minerałów oraz ma zadania wypłukiwania toksyn z organizmu.

Siedem dni i co dalej?

Dieta bananowa powinna trwać maksymalnie siedem dni. To jednak nie oznacza, że tyle czasu zajmuje cały proces odchudzania. Niezwykle ważnym etapem w tej diecie jest zadbanie o zachowanie prawidłowego bilansu wartości odżywczych zaraz po zaprzestaniu stosowania diety. Należy możliwie jak najpłynniej przejść do standardowego jadłospisu.

Zbyt szybkie przejście do obfitych posiłków może wywołać i zgodnie z prawem Murphy’ego na pewno wywoła efekt jojo.

Jak działają fat burnery i czy warto oprzeć na nich odchudzanie?
Liczyć czy nie liczyć? Kalorie a odchudzanie

Anita Jurkin

pozdrawiam :-)

FEEDBACK


sześć − = 4

8 + dwa =