błonnik
Rate this post

Na temat błonnika wiele osób wypowiada się w samych superlatywach. Przede wszystkim dlatego, że ułatwia prawidłową pracę jelit, pobudzając ich perystaltykę i sprzyja odchudzaniu. Wystarczy tylko jeść odpowiednią porcję warzyw i owoców, by zauważyć pozytywne efekty. Ale czy faktycznie to pomaga?

Błonnik – sprzymierzeniec odchudzania

Błonnik zaliczany jest do substancji balastowych – nie dostarcza energii, nie ma więc wpływu na przybieranie na wadze. Ale pełni w ludzkim organizmie bardzo ważną rolę. Jaką? Wszystko zależy od tego, z jakim rodzajem błonnika mamy do czynienia.

Błonnik rozpuszczalny odpowiada za tworzenie w jelitach tzw. galarety. A to dlatego, że wiąże on sporą ilość wody, w efekcie czego dochodzi do jego pęcznienia. Ma to zbawienne znaczenie dla osób, które odchudzają się – błonnik rozpuszczalny zmniejsza uczucie głodu, dając poczucie sytości. Zmniejsza więc apetyt, nie dostarczając przy tym żadnych kalorii. Ale to nie wszystko, ponieważ błonnik rozpuszczalny zmniejsza wchłanianie węglowodanów, co pozwala na kontrolowanie stężenie cukru we krwi.

Błonnik nierozpuszczalny wchłania wodę, ale się w niej nie rozpuszcza. Dlatego doskonale rozprawia się z zaparciami. Przyspiesza perystaltykę jelit, pomagając w uregulowaniu wypróżnień.

Co za dużo, to niezdrowo

Błonnik faktycznie jest doskonałym sprzymierzeńcem odchudzania, dlatego nie może zabraknąć go w diecie. Dzienne zapotrzebowanie na tę substancję balastową to ok. 30 g, by w ogóle cokolwiek zdziałała. Ale uwaga – osoby, które wcześniej spożywały znikomą ilość błonnika, muszą wprowadzać go do diety stopniowo.

Nagłe zwiększenie podaży tej substancji balastowej może zakończyć się problemami: wzdęciami, zaparciami lub luźnymi stolcami. Nadmiar błonnika nie jest wskazany również z uwagi na to, że zmniejsza on wchłanianie niektórych minerałów: żelaza, wapnia, cynku.

Bierzesz leki? Uważaj na błonnik

Dotyczy to przede wszystkim tabletek antykoncepcyjnych oraz leków zmniejszających poziom cholesterolu. Błonnik utrudnia wchłanianie aktywnych substancji, przez co lek może nie zadziałać w 100%. Dlatego też zaleca się, by między posiłkiem a zażyciem preparatu zachować przerwę – co najmniej 2-godzinną.

Błonnik w suplementach na odchudzanie

Niektóre suplementy wspomagające odchudzanie zawierają porcję błonnika. Dotyczy to przede wszystkim tych preparatów, które bazują na wyciągach z owoców i warzyw.

Mega dawkę błonnika zawierają też otręby zbożowe, jednak z ich spożyciem należy trochę uważać, bo akurat w tej postaci błonnik łatwo przedawkować i … zamiast pomóc sobie w trawieniu spowodować kolejne trawienne problemy.

Moim skromnym zdaniem najlepszy, poza tym naturalnym (z warzyw) jest błonnik witalny, a już w ciemno polecam błonnik witalny >>> Fibre Select (tu dowiesz się więcej), który nie tylko nasyca, nie tylko poprawia perystaltykę jelit, ale i wspomaga gruntowne oczyszczanie organizmu z toksyn i bardzo, ale to bardzo dba o ważne bakterie jelitowe, które gwarantują odporność organizmu.

Bez wody ani rusz

Jeżeli spożywasz błonnik, nieważne czy w postaci owoców i warzyw czy w formie suplementów, pamiętaj o wodzie. Musisz wypijać jej sporo, by faktycznie zauważyć jego pozytywne działanie. Pamiętaj, że błonnik wiąże wodę, przez co może wspomóc odchudzanie.

Detoksykacja - dobry wstęp do odchudzania?
Monodiety a skuteczność i bezpieczeństwo

FEEDBACK


+ 4 = siedem

osiemdziesiąt osiem − siedemdziesiąt dziewięć =