10 prostych sposobów na poprawę metabolizmu 4.78/5 (95.56%) 9 votes

Poprawa metabolizmu to najprostszy sposób na pozbycie się zbędnej tkanki tłuszczowej. Zastanawiasz się co zrobić, żeby szybciej spalać kalorie? Poznaj sprawdzone i bardzo proste sposoby! Dzięki nim twoja nadwaga zacznie znikać w oczach!

Jak szybko spalasz kalorie?

Tempo spalania kalorii i tempo wszystkich przemian metabolicznych (ogółu procesów związanych z przetwarzaniem składników pokarmowych na budulec / energię dla organizmu) zależy przede wszystkim od twoich predyspozycji genetycznych. Co do tego nie mam żadnych wątpliwości. Chyba wspominałam już o jednym z kolegów, który pochłaniał wszystko, co nawinęło mu się pod rękę, a mimo to był za przeproszeniem chudy jak szczapa. Niewiele osób może sobie na taką beztroskę pozwolić, bo niewiele ma tak szybki metabolizm.

Metabolizm zależy też od płci (mężczyźni spalają szybciej i więcej) oraz wieku i wyraźnie spada po 40-tce.

Ale to nie znaczy, że nie możemy na niego wpłynąć.

Oto sprawdzone sposoby na poprawę metabolizmu!

1. Zadbaj o mięśnie

I wcale nie chodzi o to, że dzięki większej masie mięśni, będziesz spalać więcej kalorii w czasie wysiłku. Chodzi o tzw. metabolizm spoczynkowy. Ciało na bieżąco spala kalorie, bo są mu one niezbędne do utrzymania podstawowych funkcji życiowych. Badania dowodzą, że osoby, które mają więcej mięśni, spalają tych kalorii więcej, czyli mają szybszy metabolizm.

Innymi słowy: dzięki mięśniom spalisz więcej kalorii nawet wtedy, gdy nic nie robisz i na przykład leżysz na sofie. Trening siłowy na pewno ci się opłaci!

2. Zamień cardio na HIIT z ciężarkami

Typowy trening kardio co prawda odchudza, ale może też przyczyniać się do utraty tkanki mięśniowej. Szczególnym zagrożeniem są długotrwałe treningi. Jeśli je lubisz – no cóż, trudno, ale jeśli zależy ci na przyspieszeniu metabolizmu i naprawdę szybkim schudnięciu postaw na trening interwałowy – ćwiczenia spokojniejsze przeplatane bardzo intensywnymi. Na taki trening wystarczy ci pół godziny. W tym czasie nie tylko nie stracisz już posiadanych mięśni, ale wzmocnisz tkankę mięśniową (spokojnie, muskulatury nie zbudujesz) jeśli będziesz ćwiczyć z ciężarkami. Dzięki temu treningowi utrzymasz szybszy metabolizm przez wiele godzin po treningu. Kardio takich efektów nie daje.

Jeśli potrzebujesz inspiracji lub gotowych planów treningowych zerknij na fitnessblender.com – są najlepsi i mają genialny wybór ćwiczeń.

3. Regularnie nawadniaj organizm

O roli wody w odchudzaniu i jej wpływie na metabolizm pisałam już w poprzednich postach. Zerknij TUTAJ i TUTAJ.

Pamiętaj o tym, że w stanie odwodnienia organizm spowalnia, spowalnia również przemiana materii, więc nie dziw się, że wszystkie poważne i rozsądne zalecenia dietetyczne aż taki nacisk kładą na odpowiednio duże spożycie wody. Wypijaj przynajmniej dwa litry w dniach, w których nie ćwiczysz. Gdy ćwiczysz oraz w czasie upałów zwiększ tę ilość, w zależności od potrzeb organizmu.

4. Napoje lub suplementy energetyczne

Zdrowy, sprawny, szczupły (nieobciążony tłuszczem) i wypoczęty organizm aż eksploduje energią. Jeśli dopiero zaczynasz wprowadzać w życiu zmiany i czujesz na przykład, że brak ci energii na ćwiczenia, a nawet jakąkolwiek aktywność, to zanim osiągniesz efekty wynikające ze zmian w stylu życia, możesz sobie pomóc suplementami lub napojami energetycznymi zawierającymi taurynę, kofeinę i aminokwasy. Wybieraj je jednak rozsądnie i unikaj takich, które są słodzone (cukier, aspartam, syrop glukozowo – fruktozowy).

5. Podjadaj, ale z głową

Chodzi o typowe podjadanie między posiłkami i dodatkowe ekstra posiłki w ciągu dnia.

Jeśli chodzi o typowe podjadanie, zamień wszystkie paluszki i chipsy na jakieś warzywne łakocie (seler naciowy, marchew czy w ostateczności owoce), jednak dużo lepiej zrobisz, eliminując takie podjadanie, a wprowadzając dodatkowe posiłki pomiędzy śniadaniem, obiadem i kolacją. Badania i moje własne (oraz mojej bratowej) doświadczenia potwierdzają, że zjadanie 5-6 posiłków dziennie bardzo przyspiesza metabolizm. Dzieje się tak dlatego, że organizm stale ma dostęp do energii i składników pokarmowych i nie musi dzięki temu oszczędzać. Nie odkłada więc niczego na zapas, a wręcz spala to szybciej i efektywniej.

6. Przypraw wszystkie posiłki

Ostre papryczki, imbir, cynamon – to przyprawy, których możesz użyć dla poprawy metabolizmu. Nawet pospolity pieprz poprawia przemianę materii. Staraj się używać ostrych przypraw do wszystkich posiłków, a twój organizm przyspieszy i spali więcej kalorii niż dotychczas.

Przyprawy te świetnie komponują się z większością produktów spożywczych. Świetna jest na przykład gorzka czekolada z chilli, o zupach i wszelkich drugich daniach nie wspominając. Przypraw możesz dodać nawet do porannego musli. Jeśli nie pasuje ci chilli wypróbuj cynamon lub imbir.

A jeżeli nie przepadasz za ostrymi przyprawami – włącz do diety jakiś suplement, który je zawiera, osobiście polecam Garcinia Cambogia Actives, bo garcynia sama w sobie przyspiesza metabolizm i hamuje apetyt, ale akurat w tym środku są dwa „odchudzające” alkaloidy – kapsaicyna i piperyna, a dodatkowo zielona kawa.

7. Przyspiesz metabolizm proteinami

Proteiny to białka, a nie od dziś wiadomo, że diety białkowe są najskuteczniejszymi dietami odchudzającymi. Nie namawiam cię do przejścia na taką dietę, bo diety białkowe są niezdrowe, ale zachęcam do zastąpienia części węglowodanów produktami wysokobiałkowymi. Jeśli zamiast porcji ziemniaków ze stekiem zjesz dwa steki – na pewno poprawisz swój metabolizm!

Jako zamiennik dla ziemniaków wykorzystaj warzywa (puree, z wody lub z pary), a do kanapek zamiast chleba użyj sałaty lodowej albo kapusty pekińskiej i do tego jakieś białko (mięso, jaja lub sery).

8. Rozsmakuj się w kawie

Kawa ożywia i pobudza, jeśli chodzi o metabolizm działa co prawda krótkoterminowo, ale i tak pozwoli ci spalić parę dodatkowych kalorii. Więcej – z części badań wynika, że kofeina wspomaga też lipolizę, czyli rozpad (rozkład) komórek tłuszczowych. Dzięki kawie możesz więc zyskać coś więcej niż zwykłe pobudzenie i energię do ćwiczeń.

Szczególnym przypadkiem jest zielona kawa, która autentycznie odchudza. Ekstrakt z zielonej kawy pomoże ci spalić jeszcze więcej niż filiżanka zwykłej kawy.

Jeśli zależy ci na naprawdę szybkich i spektakularnych efektach sięgnij po Green Coffee 5K – aktualnie najlepszy ekstrakt z zielonej kawy na polskim rynku.

9. Dodaj trochę zielonej lub czerwonej herbaty

Obydwa gatunki herbat zawierają kofeinę i katechiny. Pobudzają i wspomagają metabolizm, przy czym działanie katechin utrzymuje się nawet przez kilka godzin. Z badań wynika, że picie 2 do 4 filiżanek dziennie może zwiększyć ilość spalanych kalorii nawet o 17%.

Jeśli nie przepadasz za herbatą, możesz też sięgnąć po ekstrakt z herbaty w kapsułkach. Zdecydowanie najlepszy jest TEN(przy tym całkiem niedrogi).

10. Najważniejsze: nie głoduj i nie stosuj drastycznych diet

Diety głodowe i monoskładnikowe są najprostszym sposobem na rozregulowanie metabolizmu. Powiem więcej: należałoby je polecać osobom, które chcą zyskać więcej ciałka tu i ówdzie. Serio. Taka dieta, stosowana przez powiedzmy tydzień – dwa tygodnie, wcale nikogo nie odchudzi (co najwyżej odwodni i doprowadzi do spalenia paru włókien mięśniowych), ale po jej zakończeniu można szybko odrobić straty i dodatkowo przytyć zyskując kilogramy.

Nawet nie próbuj przechodzić na dietę 1000 kcal, cambridge czy inne. Jeśli zależy ci na metabolizmie, odchudzaj się z głową, jedząc co najmniej kilka posiłków dziennie, stosując się do wymienionych wyżej zasad i wspomagając się treningiem.

Woda i jej Wpływ na Wagę i Odchudzanie cz. II: Jak Poprawić Cyrkulację Płynów w Organizmie
Odchudzanie z gwarancją efektu

Anita Jurkin

pozdrawiam :-)

2 komentarze

Zostaw komentarz

FEEDBACK


cztery − = 2

+ dwadzieścia jeden = 29